menu
nagłówek | header | image

Program ramowy

poniedziałek, 6 maja 2024 roku

09.00-09.15
Uroczyste rozpoczęcie konferencji
prof. dr hab. Edmund Grześkowiak, Prorektor ds. Studenckich
oraz dr hab. Dorota Talarska, Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu
Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
09.15-12.00
Sesja plenarna - sala A
Przewodniczą: prof. dr hab. Katarzyna Hojan, prof. dr hab. Ewa Kaptur, dr Mirosława Cylkowska-Nowak
09.15-09.45
Wpływ leków neurologicznych na sprawność funkcjonalną
dr hab. Agnieszka Neumann-Podczaska, prof. UMP (Dyrektor Narodowego Instytutu Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji w Warszawie, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
09.45-10.15
Problem normy zachowań językowych wobec zmian cywilizacyjno-kulturowych, demograficznych i środowiskowych
dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UMCS (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
10.15-10.45
Schizofazja czy schizofazje? O zróżnicowaniu objawów zaburzeń językowych w schizofrenii
dr Wojciech Lipski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
10.45-11.15
Diagnoza logopedyczna w świetle miofunkcji
dr hab. Ewa Kaptur, prof. UAM, (Uniwersytet Medyczny im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
11.15-11.40
Metawersum jako środowisko zindywidualizowanej neurorehabilitacji
dr hab. inż. Paweł Śniatała1, prof. dr hab. inż. Piotr Skrzypczyński 2, mgr Ewa Kozielewska-Zwierska3,4, mgr inż. Szymon Baliński 5, prof. dr hab. Sławomir Michalak3,4,6 (1Zakład Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji, Instytut Informatyki, Politechnika Poznańska; 2Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Politechnika Poznańska; 3Katedra Neurochirurgii i Neurotraumatologii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; 4Pododdział Udarowy, Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Poznaniu; 5Instytut Sieci Teleinformatycznych, Politechnika Poznańska; 6Zakład Neurochemii i Neuropatologii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
11.40-12.00
Móżdżek - unikalna struktura i niezwykłe położenie
dr Jarosław Sobański (Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu)
12.00-12.45
☕ Przerwa kawowa
12.00-12.45
SESJA POSTEROWA - hall
Tablica do komunikacji alternatywnej i wspomagającej
mgr Edyta Tyszkiewicz (Akademia Kujawsko-Pomorska w Bydgoszczy)
Wyniki superwizji szkoleniowej towarzyszącej wprowadzaniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) w OREW EMEDEA w Poznaniu
mgr Edyta Tyszkiewicz (Akademia Kujawsko-Pomorska w Bydgoszczy)
12.45-14.15
Sesje równoległe
Sesja I - Starzenie się, komunikacja i artykulacja - sala A
Przewodniczą: prof. dr hab. Jolanta Panasiuk, dr Anna Rasmus
12.45-13.05
Analiza poziomu cysteinowych proteaz gigipainy K i R u pacjentów z chorobą Alzheimera
lek. Mikołaj Hurła1, Natalia Banaszek1, Wojciech Owecki1, Joanna Poszwa1, prof. dr hab. Wojciech Kozubski2, prof. dr hab. Jolanta Dorszewska1 (1Pracownia Neurobiologii Katedry i Kliniki Neurologii Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 2Katedra i Klinika Neurologii Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
13.05-13.25
Wykorzystanie robota osobistego Foki Paro w terapii osób żyjących z demencją. Czy sztuczna inteligencja nam pomoże? Doświadczenia Sopockiego Centrum Seniora
mgr Agnieszka Cysewska (Sopockie Centrum Seniora)
13.25-13.45
Wpływ implantacji na funkcjonowanie pacjentów po 65 roku życia
mgr Jolanta Kociemba, mgr Renata Gibasiewicz, (Klinika Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Katedry Otolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi oraz Onkologii Laryngologicznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu), dr Magdalena Magierska-Krzysztoń
13.45-14.05
Presbyfonia - fizjologiczna zmiana jakości głosu osób starszych
mgr Klaudia Kawałek (Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. dr. Emila Warmińskiego w Bydgoszczy SPZOZ)
14.05-14.15
Dyskusja
Sesja II - Muzyka jako modalność terapeutyczna w pracy nad komunikacją dzieci z niepełnosprawnościami - Sala Senatu
Przewodniczą: dr hab. Paweł Cylulko, dr Wojciech Strzelecki
12.45-13.05
Zachowania komunikacyjne małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku na prostych instrumentach muzycznych
dr hab. Paweł Cylulko (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu)
13.05-13.20
Instrumenty muzyczne w terapii mowy. Od percepcji słuchowej do poczucia sprawstwa
dr Mirosława Cylkowska-Nowak (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wielkopolskie Centrum Terapii Dzieci w Poznaniu)
13.20-13.35
Walor komunikacyjny muzykoterapii aktywnej w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
dr Wojciech Strzelecki (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
13.35-13.50
Muzyka sposobem komunikacji? Rozważania na podstawie pracy muzykoterapeutycznej z dziećmi z ASD
mgr Marta Torchała (Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem w Poznaniu przy SOSW im. Zbigniewa Tylewicza w Poznaniu)
13.50-14.05
Gdy dziecko mówi muzyką. Edukacja muzyczna w zakresie gry na fortepianie dziecka w spektrum autyzmu
mgr Joanna Grygier (Centrum Edukacji Artystycznej Joanna Grygier w Grodzisku Wielkopolskim)
14.05-14.15
Dyskusja
Sesja III - Poza słowami - potencjał komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Część 1 - Sala C
Przewodniczą: dr Wojciech Lipski, dr Sławomir Tobis
12.45-13.10
Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC – niejedno ma imię
mgr Edyta Tyszkiewicz (Centrum Neurorehabilitacji, Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej w Szczecinie)
13.10-13.35
Diagnoza i terapia pacjentów neurologicznych bez kontaktu werbalnego za pomocą C-Eye X na przykładzie badań w oddziałach rehabilitacji neurologicznej
dr Bartosz Kunka (Assistech w Gdańsku)
13.35-13.50
Praca z dzieckiem z wykorzystaniem AAC w placówkach Emedea
mgr Mirosława Maślak, dr Sabina Siwiec-Troszczyńska (OREW Emedea w Poznaniu)
13.50-14.05
C-Eye jako narzędzie rozwijające komunikację dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi na przykładzie placówki Emedea – z doświadczeń praktyka
mgr Anna Szubin (OREW Emedea w Poznaniu)
14.05-14.15
Dyskusja
14.15-15.00
🍽 Przerwa obiadowa
15.00-16.30
Sesje równoległe
Sesja IV – Varia - Sala A
Przewodniczą: dr Kamila Bigos, dr Katarzyna Stachnik
15.00-15.20
Zachowania komunikacyjne osób w stanie zaburzonej świadomości
dr Anna Rasmus (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
15.20-15.40
Rozumienie wypowiedzi w afazji
dr Kamila Bigos (Uniwersytet w Siedlcach)
15.40-16.00
Wykorzystanie bajek audiodeskrypcyjnych w diagnozie i terapii osób chorych na stwardnienie rozsiane
dr Beata Jerzakowska-Kibenko (Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Marcinkowskiego w Murowanej Goślinie)
16.00-16.20
Wykorzystanie terapii dźwiękiem według metody Petera Hessa w regulacji organizmu i odzyskiwaniu komunikacji z samym sobą
dr Katarzyna Stachnik (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16.20-16.30
Dyskusja
Sesja V - Dziecko – edukacja – terapia - Sala Senatu
Przewodniczą: dr hab. Ewa Gajewska, dr hab. Hanna Zielińska-Kostyło
15.00-15.20
Czy mózgi dzieci adoptowanych są inne? Analiza osiągnięć w edukacji szkolnej
dr hab. Hanna Zielińska-Kostyło, prof. UWSB Merito (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu)
15.20-15.40
Funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego w warunkach szkolnictwa masowego
dr Magdalena Magierska-Krzysztoń
15.40-16.00
Sprawności fonologiczne uczniów z przetrwałym zaburzeniem wymowy. Doniesienia z badań własnych
dr Agata Trębacz-Ritter (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
16.00-16.20
Alberta Infant Motor Scales - zwalidowane narzędzie do oceny rozwoju motorycznego
dr hab. Ewa Gajewska, mgr Małgorzata Eliks (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16.20-16.40
Integracja Sensoryczna w perspektywie neurobiologicznej
dr Piotr Poniewierski1,2, mgr Małgorzata Moneta1 (1V-MED Clinic Badania & Rozwój, 2Fundacja Na Niebiesko)
16.40-16.50
Dyskusja
Sesja VI - Poza słowami – potencjał komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Część 2 - Sala C Przewodniczą: dr Barbara Grabowska-Fudala, dr Agnieszka Żok
15.00-15.20
AAC jako wsparcie mowy i mówienia - ujęcie rozwojowe
mgr Ewa Grzelak (indywidualna działalność terapeutyczna)
15.20-15.35
Wpływ interwencji w zakresie komunikacji wspomagającej i alternatywnej na rozwój mowy dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
Zofia Marek, dr Mirosława Cylkowska-Nowak (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
15.35-15.55
Alternatywna forma porozumiewania się osoby niemówiącej za pomocą tablicy literowej - opis przypadku
mgr Ewa Przebinda (indywidualna działalność terapeutyczna)
15.55-16.15
C-EYE® oraz moduł eyefeel jako kluczowy element terapii neurologopedycznej i neurorehabilitacji na podstawie studium przypadku dorosłego pacjenta po epizodzie neurologicznym
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska (Centrum Logopedyczno-Terapeutyczne "Dogadać się" Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska)
16.15-16.30
Wykorzystanie programów komputerowych oraz technologii cyfrowych w pracy z osobami dorosłymi z afazją
dr Aleksandra Lidia Załustowicz (Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu)
16.20-16.30
Dyskusja
16.30-17.15
☕ Przerwa kawowa
17.00-19.00
Sesja VII - Funkcje stomatognatyczne i jedzenia jako obszar zainteresowania logopedy i innych członków zespołów interdyscyplinarnych - Sala A
Przewodniczą: dr Magdalena Magierska-Krzysztoń, dr Anna Lichnowska
17.00-17.20
Fizjoterapeuta jako członek zespołu interdyscyplinarnego w leczeniu pacjenta z wadą szkieletową zgryzu
dr Jagoda Goślińska, dr Krystyna Hejdysz (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
17.20-17.40
Wpływ postawy na narząd żucia i artykulację
mgr Aleksandra Bluma (Centrum Medyczne Clinicproject w Poznaniu)
17.40-18.00
Logopedia OrtognatycznaTM jako interdyscyplinarne wsparcie pacjentów z zaburzeniami w układzie stomatognatycznym
dr Anna Lichnowska1, Adrian Gnatek2, Szymon Tyszkiewicz3 (1Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Kraina Wyobraźni” w Pabianicach; 2Centrum Stomatologii Estetycznej „Panaceum” sp.z.o.o w Łodzi; 3Klinika Chirurgii Szczękowo-Twarzowej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi)
18.00-18.40
Pacjent niejedzący jako wyzwanie interdyscyplinarnej pracy terapeutów i lekarzy. Standard opieki nad dzieckiem z wyzwaniami w zakresie karmienia
mgr Agata Kalina (Fundacja „Cali Mali” w Poznaniu)
18.40-19.00
Perspektywa studentów logopedii u progu startu zawodowego na współpracę z innymi specjalistami
mgr Michalak Natalia (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
17.00-19.00
Sesja VIII - Funkcje stomatognatyczne i jedzenia jako obszar zainteresowania fizjoterapeuty - Sala C
Przewodniczą: dr Mirosława Cylkowska-Nowak, dr Sławomir Tobis
17.00-17.30
Wybrane techniki manualne w terapii twarzy jako wsparcie leczenia pacjentów z zaburzeniami układu stomatognatycznego. Ujęcie praktyczne
mgr Paulina Trojan-Kaczmarek (Klinika SOMA MEDICA, Fizjoterapia - Osteopatia – Medycyna)
17.30-18.00
Terapia dysfunkcji układu stomatognatycznego w ujęciu osteopatycznym
mgr Przemysław Kaczmarek (Klinika SOMA MEDICA, Fizjoterapia - Osteopatia – Medycyna)
18.00-18.30
Integracja mechaniki głowy, szyi i żuchwy w kontekście metody ZOGA Multidimensional Movement
Wojciech Cackowski (ZOGA Multidimentional Movement)
18.30-18.45
Dyskusja
18.45-19.00
Zakończenie obrad

wtorek, 7 maja 2024 roku

09.00-11.00
Sesja panelowa „Krajobraz po pandemii COVID-19”
wystąpienia ekspertów: dr hab. Piotr Rzymski, prof. UM; dr hab. Michał Karlik, dr hab. Małgorzata Leszczyńska
dyskusja z udziałem uczestników konferencji
Warsztaty szkoleniowe
więcej informacji w zakładce Warsztaty
Uwaga! Wymagana osobna rejestracja na warsztaty
11.30-13.30
Warsztat 1: Nowy sposób komunikacji? Diagnostyka i terapia pacjentów przy pomocy systemu C-Eye (Cyberoko)
dr Bartosz Kunka, mgr Anna Szubin
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
11.15-12.45
Warsztat 2: Pacynki jako narzędzie wspierające nauczyciela i terapeutę w pracy nad umiejętnościami komunikacyjnymi dzieci
mgr Natalia Komar-Piątyszek
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala Senatu
11.30-13.00
Warsztat 3: Jak efektywnie pracować z robotem osobistym Foką Paro? Indywidualne podejście do seniora w Sopockim Centrum Seniora
mgr Agnieszka Cysewska
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, salka na antresoli
11.30-13.30
Warsztat 4: Oddziaływania logopedyczne w presbyfonii
mgr Klaudia Kawałek
Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”), sala rehabilitacyjna
10.30-12.00
Warsztat 5: Neuroanatomia w neurologopedii z elementami preparowania anatomicznego
dr Ewa Korzeniowska-Kromer, dr Alicja Sroka
Collegium Anatomicum, ul. Święcickiego 6, sala Zakładu Anatomii Prawidłowej
11.15-12.00
Warsztat 6: Zwiedzanie Centrum Symulacji Medycznej
mgr Piotr Ziemak
Centrum Symulacji Medycznej, ul. Rokietnicka 7, (parter)
13.45-15.15
Warsztat 7: Terapia logopedyczna dziecka niemownego i niemówiącego z wykorzystaniem AAC
mgr Ewa Grzelak
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
13.00-14.30
Warsztat 8: Wsparcie użytkownika AAC w nauce czytania i pisania z wykorzystaniem aplikacji mobilnych
mgr Ewa Przebinda
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala Senatu
13.45-15.15
Warsztat 9: Warsztat terapii dźwiękiem wg metody Petera Hessa
dr Katarzyna Stachnik
Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”), sala rehabilitacyjna
12.00-13.30
Warsztat 10: Wybrane stany nagłe u pacjentów z problemami neurologicznymi
mgr Rafał Wójcik
Centrum Symulacji Medycznej, ul. Rokietnicka 7, (parter)
aktualizacja: 2024-05-05