Centrum Kongresowo-Dydaktyczne ul. Przybyszewskiego 37A sala C (parter) |
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne ul. Przybyszewskiego 37A sala Senatu |
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne ul. Przybyszewskiego 37A salka na antresoli |
Studium Wychowania Fizycznego ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”) sala rehabilitacyjna |
Collegium Anatomicum ul. Święcickiego 6 sala Zakładu Anatomii Prawidłowej |
Centrum Symulacji Medycznej ul. Rokietnicka 7 (parter) |
Warsztat 1 Nowy sposób komunikacji? Diagnostyka i terapia pacjentów przy pomocy systemu C-Eye (Cyberoko) dr Bartosz Kunka, mgr Anna Szubin 11.30-13.30 |
Warsztat 2 Pacynki jako narzędzie wspierające nauczyciela i terapeutę w pracy nad umiejętnościami komunikacyjnymi dzieci mgr Natalia Komar-Piątyszek 11.15-12.45 |
Warsztat 3 Jak efektywnie pracować z robotem osobistym Foką Paro? Indywidualne podejście do seniora w Sopockim Centrum Seniora mgr Agnieszka Cysewska 11.30-13.00 |
Warsztat 4 Oddziaływania logopedyczne w presbyfonii mgr Klaudia Kawałek 11.30-13.30 |
Warsztat 5 Neuroanatomia w neurologopedii z elementami preparowania anatomicznego dr Ewa Korzeniowska-Kromer, dr Alicja Sroka 10.30-12.00 |
Warsztat 6 Zwiedzanie Centrum Symulacji Medycznej mgr Piotr Ziemak 11.15-12.00 |
Warsztat 7 Terapia logopedyczna dziecka niemownego i niemówiącego z wykorzystaniem AAC mgr Ewa Grzelak 13.45-15.15 |
Warsztat 8 Wsparcie użytkownika AAC w nauce czytania i pisania z wykorzystaniem aplikacji mobilnych mgr Ewa Przebinda 13.00-14.30 |
Warsztat 9 Warsztat terapii dźwiękiem wg metody Petera Hessa dr Katarzyna Stachnik 13.45-15.15 |
Warsztat 10 Wybrane stany nagłe u pacjentów z problemami neurologicznymi mgr Rafał Wójcik 12.00-13.30 |
dr Bartosz Kunka
Assistech w Gdańsku
mgr Anna Szubin
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy EMEDEA w Poznaniu
Nowy sposób komunikacji? Diagnostyka i terapia pacjentów przy pomocy systemu C-Eye (Cyberoko)
System C-Eye® to sprzęt medyczny bazujący na technologii śledzenia wzroku (eye tracking), wspierający ocenę stanu świadomości, funkcjonowania poznawczego i umożliwiający prowadzenie neurorehabilitacji osób z różnymi z dysfunkcjami neurologicznymi, w tym z zaburzeniami rozwojowymi. C-Eye® jest również narzędziem umożliwiającym komunikację alternatywną za pomocą wzroku. Przekazywanie informacji i poczucie sprawczości są jedną z najważniejszych potrzeb człowieka, nie każdy jednak ma możliwość porozumiewać się z otoczeniem werbalnie. Często w wyniku uszkodzenia mózgu ostatnim i jedynym sposobem porozumiewania się pacjenta z otoczeniem pozostaje wzrok. W ramach warsztatów omówione zostaną możliwości wykorzystania systemu C-Eye (cyberoka), w tym programów eyefeel i eyeLearn, w codziennej pracy neurorehabilitacyjnej. Terapia pacjentów z zaburzeniami neurorozwojowymi, neurologicznymi oraz chorobami neurodegenarycyjnymi. Praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem cyberoka.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
mgr Natalia Komar-Piątyszek
Fundacja „Art-On”
Pacynki jako narzędzie wspierające nauczyciela i terapeutę w pracy nad umiejętnościami komunikacyjnymi dzieci
Omówienie roli pacynek w nawiązywaniu relacji z dzieckiem, praca z pacynkami z dziećmi z ASD, z mutyzmem wybiórczym, z niepełnosprawnością intelektualną.
Przedstawienie zestawu „neuroróżnorodnych pacynek” The Musicons i praca warsztatowa z ich wykorzystaniem.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala 2.09 (I piętro)
mgr Agnieszka Cysewska
Sopockie Centrum Seniora
Jak efektywnie pracować z robotem osobistym Foką Paro? Indywidualne podejście do seniora w Sopockim Centrum Seniora
Na warsztacie zostanie zaprezentowany model pracy z robotem osobistym Foką Paro, który stosowany jest w Sopockim Centrum Seniora od 12 lat. Choroba Alzheimera i inne otępienia nieodwracalnie niszczą mózg, zmieniają zachowanie pacjentów, uniemożliwiają zachowanie relacji społecznych. Pacjenci odczuwając ciągły stres, dezorientację, tracą umiejętność komunikowania się. Terapia z Foką Paro to propozycja skutecznych zajęć dla seniorów na każdym etapie choroby otępiennej. Doświadczenia pokazały, że interakcja z Foką PARO poprawia nastrój, obniża poziom stresu, umożliwia komunikację werbalną.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, salka na antresoli (I piętro)
mgr Klaudia Kawałek
Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. dr. Emila Warmińskiego w Bydgoszczy SPZOZ
Oddziaływania logopedyczne w presbyfonii
Podczas warsztatu przedstawione zostaną techniki, które w swojej pracy z osobą starszą może wykorzystać logopeda. Każdy uczestnik będzie miał możliwość poznać w praktyce narzędzia diagnostyczne oraz oddziaływania terapeutyczne stosowane u pacjentów z presbyfonią.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”), sala rehabilitacyjna
dr Ewa Korzeniowska-Kromer
dr Alicja Sroka
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Neuroanatomia w neurologopedii z elementami preparowania anatomicznego
Anatomia układu nerwowego stanowi fundament wiedzy logopedy i neurologopedy. Ugruntowana znajomość budowy i funkcji układu nerwowego pozwala na bardziej trafne i pewne stawianie diagnozy pacjenta oraz zaplanowanie skutecznej terapii. Celem warsztatu jest pogłębienie wiedzy z zakresu neuroanatomii z zastosowaniem unikalnej metody dydaktycznej uwzględniającej preparowanie anatomiczne. Warsztat dedykowany jest zarówno adeptom logopedii i neurologopedii, jak i praktykom o dużym doświadczeniu.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Collegium Anatomicum, ul. Święcickiego 6, sale Zakładu Anatomii Prawidłowej (I piętro, wejście po lewej stronie)
mgr Piotr Ziemak
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Zwiedzanie Centrum Symulacji Medycznej
Centrum Symulacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu stanowi jedno z najnowocześniejszych w Europie centrów kształcenia studentów studiów medycznych. Zajęcia prowadzone są od 2010 roku. Dominującą metodą dydaktyczną są symulacje dydaktyczne. Szczególne symulacje to zajęcia z udziałem „standaryzowanych pacjentów” (aktorów) w specjalnie do tego zaprojektowanych pomieszczeniach. “Pacjenci” posiadają zarówno umiejętności aktorskie, kształcone pod okiem reżysera, jak i możliwość oceny postępowania studenta oraz przekazywania mu informacji zwrotnej, co ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu kształcenia oraz pozwala na jednoczesne nauczanie zarówno odpowiedniej komunikacji (m.in. zbierania wywiadu, edukacji pacjenta, przekazywania niepomyślnych informacji itd.), jak i szerokiego spektrum umiejętności praktycznych (badanie pacjenta, wybrane procedury medyczne).
W przestrzeni Centrum znajduje się symulator karetki, symulowane mieszkanie, pomieszczenia wyposażone jak sale szpitalne, sale operacyjne, gabinety lekarskie, apteki oraz zaawansowane technologicznie sprzęty np. fantomy, które reagują na działania studentów. Ta nowoczesna baza dydaktyczna pozwala dobre przedkliniczne przygotowanie studentów różnych kierunków studiów medycznych realizowanych w uczelni.
Czas trwania: 45 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Symulacji Medycznej, ul. Rokietnicka 7 (parter)
mgr Ewa Grzelak
indywidualna działalność terapeutyczna
Terapia logopedyczna dziecka niemownego i niemówiącego z wykorzystaniem AAC
Prezentacja multimedialna, filmy ilustrujące terapię logopedyczną dziecka niemownego i niemówiącego, dyskusja, przykładowe aktywności.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 20
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
mgr Ewa Przebinda
indywidualna działalność terapeutyczna
Wsparcie użytkownika AAC w nauce czytania i pisania z wykorzystaniem aplikacji mobilnych
Użytkownik AAC w trakcie nauki czytania i pisania wymaga wsparcia w wielu obszarach swojego funkcjonowania. Proces ten jest dla osób niemówiących ogromnie trudny i wymagający wiele wysiłku i samozaparcia. Istotnym elementem terapii jest praca nad postawami, a szczególnie motywacją oraz rozumieniem przydatności czytania i pisania w codziennym życiu. Aplikacje mobilne, odpowiednio wykorzystane, dają możliwość zarówno budowania chęci do nauki, jak i szybkiego funkcjonalnego wykorzystania nawet niewielkich umiejętności. Uczestnicy warsztatu poznają praktyczne możliwości wykorzystania aplikacji Gadaczek, MÓWik Book i MÓWik w pracy z uczniem niemówiącym na każdym etapie nauki czytania i pisania.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala 2.09 (I piętro)
dr Katarzyna Stachnik
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Warsztat terapii dźwiękiem wg metody Petera Hessa
Uczestnicy warsztatu doświadczą wpływu dźwięku mis na organizm. Sesja odbędzie się w pozycji leżącej. Organizatorzy zapewniają karimaty. Wskazane jest przyniesienie poduszki i koca.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 15
Lokalizacja: Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”), sala rehabilitacyjna
mgr Rafał Wójcik
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Wybrane stany nagłe u pacjentów z problemami neurologicznymi
Wystąpienie poważnych, często zagrażających zdrowiu i życiu stanów nagłych u pacjentów z problemami neurologicznymi wymaga szybkiego i trafnego zareagowania jego otoczenia oraz właściwego udzielenia pomocy. W takich okolicznościach bardzo ważny też czas podjęcia działań pomocowych. Celem warsztatu jest krótkie omówienie stanów nagłych najczęściej występujących w u pacjentów z problemami neurologicznymi (zadławienie, drgawki, nagłe zatrzymanie krążenia i inne) oraz ćwiczenie umiejętności udzielenia pomocy.
Czas trwania: 90 minut
Liczba uczestników: 12
Lokalizacja: Centrum Symulacji Medycznej, ul. Rokietnicka 7 (parter)